O presidente mexicano pede a criazón dun grupo de traballo conxunto coa España e o Vaticano para analisar a história e aceitar os errosA petición de López Obrador adírese ás teses da denominada ética da liberación, crítica coas visións do mundo importadas que non fan mais ca encobrir a própria realidade. O goberno español, no entanto, dise nun comunicado que “rexeita firmemente” esta demanda. Porén, a traxedia indíxena pola conquista da Amèrica non é unha ‘fake news’ por moito que os deputados do PP Rafael Hernando e Gonzalez Pons teimen na impostura imperialista.
O presidente do México, Andrés Manuel López Obrador, enviou unha carta ao goberno español na que solicita que o rei da España, Filipe VI, pida desculpas polos crimes cometidos durante a conquista. Ele tamén enviou unha carta ao Papa Francisco para “fazcer un relatório de queixas e pedir perdón aos pobos orixinários por violacións que son agora coñecidas como dereitos humanos”. “Houbo matançzas e imposicións. A chamada conquista aconteceu coa espada e a cruz “, dixo Obrador nun vídeo pendurado nas redes sociais na noite de segunda-feira.
Estamos em Comalcalco, estamos indo para Centla para comemorar os 500 anos da batalla dos españois contra a resistencia dos maias-Chontales. pic.twitter.com/glYO0eAMtX
– Andrés Manuel (@lopezobrador_) 25 de marzo de 2019
México tamén pedirá perdón
Obrador explicou que todo fai parte dun “proceso de reconciliación” que seu goberno quer começzar em comemoración, en 2021, dos 500 anos da Batalla de Centla, “a primeira conquista en que os maias Chontales foram derrotados polo conquistador español Hernán Cortés e, ao mesmo tempo, 200 anos depois da independencia do México.
Nese sentido, Obrador dise que seu próprio goberno tamén pediria perdón, porque despois de declarar independencia “houbo tamén moita represión ao pobos orixinarios” co “o extermínio dos Iaquis, Maia e até o ataque aos chineses durante a revolución mexicana “. “Temos que pedir perdón e que o ano de 2021 sexa o ano da reconciliación histórica”, afirmou.
É neste contexto que Obrador enviou unha carta ao Ministério dos Negócios Estranxeiros, Unión Europea e Cooperación do goberno español para pedir que o rei Filipe VI se desculpase. O goberno de Pedro Sánchez ainda non deu resposta ao seu pedido. A demanda de Obrador chega por carta poucos meses depois que o presidente Pedro Sánchez visitara o México, en xaneiro, e tamén recebeu a mesma visita de Filipe VI en decembro. Para lembrarnos que o domínio que exerceu con despotismo infundado tivo efeito imediato explotación laboral da populación aboríxene e extermínio cultural arbitrário e
teimoso sob
¡Anda ya! A ignorancia do imperialista fracasado
É de agradecer a tentativa de López Obrador de pensar na sua própria realidade para superar o estado de humillación sofrido pola América Latina, na esteira dos pensadores Salazar Bondy, Leopoldo Zea, Eduardo Galeano, Enrique Dussel, entre outros. No entanto, a parte da negativa do goberno socialista, o ínclito Rafael Hernando, deputado do Partido Popular na Almeria e portavoz adxunto do partido no Congreso vén de reaccionar, dando mostras, mais unha vez da impostura de hispanocentrismo paifoco e temerario, aquel que proxecta propia ignorancia sobre os outros malia así mostrarse como un indocumentado e un “imperialista fracasado”(Castelao) na xeira daquel Ginés de Sepúlveda (ideólogo da incursión española en América): “Habrá q recordarle a este Sr. q los españoles fuimos allí y acabamos con el poder de tribus q asesinaban con crueldad y saña a sus vecinos, y q por eso unos pocos ayudados por los q eran perseguidos y esclavizados, se conquistó y civilizó esa tierra. Q estudie un poco. ¡Anda ya! pic.twitter.com/GkyOytsrPi“. Non é por acaso que o portavoz do PP no parlamento europeo, González Pons teime na mesma impostura de alargar o contexto socio-cultural e económico de dominación: “El presidente mejicano debería dejar de pelearse con Hernán Cortés que está muerto y enfrentarse a Maduro que sigue matando. Da vergüenza que condene a Colón y apoye al tirano chavista”. Todo imperialista tende a ser un “pedagogo domesticador”. Pensa a súa cultura como a única universal e verdadeira. Eís duas probas do que o filósofo Enrique Dussel, un dos maiores expoentes da Filosofia da libertación e do pensamento latino-americano en xeral, crítico do pensamento eurocéntrico contemporáneo, ten denunciado como “encobrimento do outro”, esa forma que tomando 1492 como momento do ‘nacemento’ da Modernidade como concepto, a ‘orixe’ dun ‘mito’ de violencia sacrificial moi particular, e, ao mesmo tiempo, un proceso de ‘en-cubrimento’ do non-europeo”.
Negar o ‘mito sacrificial’ eurocéntrico
Aparentemente hai quen en 500 anos non foi quen de mudar de perspectiva, de superar a “falacia do desenvolvimento” segundo a cal submetimiento significa melloria e evolución. Acrescenta Dussel: “A chamada conquista [na perspectiva do Vello Mundo] na realidade, é un acto emancipatório, porque permite ao bárbaro deixar sua” imaturidade “, sua barbárie (…) O feito de outras culturas” saírem “de sua própria barbárie ou subdesenvolvimento polo proceso civilizador constitui, en conclusão, un progreso, un desenvolvimento, un bem para eles “. Após 500 anos hai quen non superou o seu supremacismo, achan que o imperativo de asumiren os outros mundos o desenvolvimento histórico deseñado pola Europa, tamén absolve a violencia que poderia desdobrar o proceso de resgate dos “subdesenvolvidos”. Nese modelo teórico, os pobos orixinarios son acusados duas veces: primeiro, por sua imaturidade, e ao resistir à modernidade que procura isentalos de sua minoria de idade, eles tamén son responsábeis polo seu sacrifício. Para os homes do PP o sacrificio é necesario ao seu rescate. Como di Dussel, culpables da violencia que se ven exercendo sobre elas e se continua a exercer: culpables da súa própria conquista.