O Dia Internacional das Mulleres e Meniñas na Ciencia foi decidido en 2015 pola Assembleia Geral das Nacións Unidas na Resolución 70/474 / Add.2 proclamou 11 de febreiro de cada ano como Dia internacional de mulleres e meniñas an Ciencia, a fin de promover a participación plena e igualitária para mulleres e meninas na educación, formación, emprego e procesos na ciencia, e eliminar todas as formas de discriminación contra as mulleres nas áreas de educación e emprego, quebrando todas as barreiras dereitos xurídicos, económicos, sociais e culturais, através de políticas e programas de tomada de decisións no campo da ciencia para promover uma maior participación das mulleres e nenas e recoñecer-lles o seu suceso científico. A efeméride foi celebrada pola primeira vez en 11 de febreiro de 2016.
Este evento fai parte da sección 5 da Axenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentábel, que visa alcanzar a igualdade de xénero e capacitar todas as mulleres e nenas. Que as mulleres acaden postos decisorios e de dirección de grupos de investigación continua a ser unha das grandes eivas.
“A ciencia e a igualdade entre os sexos son vitais para a tomada de obxectivos de desenvolvimento sustentábel incluídos na Axenda 2030. Nos últimos 15 anos, a comunidade internacional ten feito grandes esforzos para inspirar e promover a participacion das mulleres e meninas na ciencia. Infelizmente, elas continuan a enfrentar barreiras que as impedem de participar plenamente nesta disciplina. De acordo cun estudo realizado en 14 países, a probabilidade de que os estudantes terminar un grau, un mestrado e un doutorado en calquer asunto relacionado a ciencia é de 18%, 8% e 2%, respectivamente, encanto que a probabilidade estudantes do sexo masculino é de 37%, 18% e 6%.
Para poder engadir as contribucións feitas polas mulleres, as barreiras teñen sido moitas, comezando pola propia elaboración do discurso científico.Porén, malia existir un contributo feminino á ciencia desde as súas orixes, este ten sido invisibilizado e desprezado. A falta de políticas efectivas de conciliación e a ausencia de mulleres na tomada de decisións, a máis de síntomas indivativos de desigualde, tén efectos directos no que se decide pesquisar. Por exemplo, as diferencias de sexo non fora contemplada como variabel biolóxica, o que xunto a outras variabeis como a idade, son aspectos fulcrais que determinan a función hormonal ou o sistema immunitario. Ao cabo, a ciencia é a historia da ciencia patriarcal tradicional, unha visión androcéntrica que nesgou non poucos resultados.
En Galiza o ano 2002 o Servizo Galego de Igualdade publicaba a Guía de boas prácticas en Ciencia e Tecnoloxía. Unha guía elaborada para o profesorado de secundaria, que recolle aqueles contidos necesarios para introducir a perspectiva de xénero na ensinanza das ciencias. Con dita fin, describe conceptos clave do estudo das desigualdades de xénero e aporta exemplos de actividades encamiñadas a visibilizar ás mulleres científicas e os atrancos aos que se enfrontan. Do goberno bipartito nacía de brazo dado da secretaria xeral de Igualdade da Xunta de Galicia, Carme Adán, a web Unidade de Muller e Ciencia, un portal direccionado a para facer visibel a situación, o traballo e os resultados das mulleres científicas e tecnólogas de Galiza. A Unidade de Muller e Ciencia xestábase como órgano da Xunta de Galicia no que participan a Vicepresidencia da Igualdade e do Benestar, a Consellaría de Innovación e Industria e a Consellaría de Educación e Ordenación Universitaria. As actuacións van encamiñadas a paliar os desequilibrios referentes ao xénero que poidan existir no ámbito da investigación e da innovación e a incrementar a presenza das mulleres neste eido.Velaquí unha breve escolma de científicas galegas que desenvolven o seu traballo nas universidades e centros de investigación de Galiza:
|
|
|
|
|
|
Para saber máis
International Day of Women and Girls in Science 11 February
Unidade de Muller e Ciencia de Galicia.Xunta de Galicia
Mulleres de ciencia en Galicia. Album de Mulleres.Consello da Cultura Galega
Goal 5: Achieve gender equality and empower all women and girls
Sustainable Development. 17 Goals to Transform Our World
International Day of Women and Girls in Science, 11 February